Na starówce to, co zwykle

/
30 Comments
Oho, blog zaniedbany, a i tak ktoś się tu plącze i ocenia. Dzięki za motywację do wpisu!

A język mój odpychający, jak starówki wielkich miast.

-----

One dziś sednem,
a podczas każdej wycieczki punktem must-see.

Pierwsze wrażenie po zobaczeniu krakowskiego rynku w wieku lat 10(?) - prowincjonalne wow. Wrażenie ogromu, otoczenia przez piękne i wiekowe budowle powtarza się za każdym razem, do momentu gdy co dzień przemierza się ów rynek (lawirując pomiędzy końmi i skośnookimi turystami) w drodze na uczelnię. Uczelnia na rynku - w trakcie trwania zajęć słychać odgłosy kopyt, gwar, hejnał o 12:00.

Usiąść na chwilę na ławce (9:00) w oczekiwaniu na zajęcia, to nie mieć chwili na zebranie myśli.
 - Sorry, could you make a photo?
 - Przepraszam, w którą stronę Floriańska?
 - Dołoży mi pani choć 50 groszy? Uczciwie mówię, to na wino.

Starówki czar mają wtedy, gdy są puste - jak o 8 rano w Wilnie.


Inaczej nie widać między nimi różnicy. Przynajmniej dla mnie - osoby, której architektura nie interesuje.

Na każdej stołecznej starówce:
 - budowle sakralne

Nie oddające majestatu zdjęcie Stephansdomu w Wiedniu. Sorry.
  - turyści (dlaczego się dziwię? Jako i ja biorę udział w tym błędnym kole.)
 - sklepy z drogimi pamiątkami
 - ekskluzywne lokale
 - naganiacze - czy to do klubu, czy to do opery
 - uliczni artyści
 - pomieszanie językowe, a w witrynach sklepowych lingua franca - angielski

Sztuka puszczania wielkich baniek. Wiedeń, przed Parlamentem.

 - gwar i muzyka

Europa. A w Europie coraz częściej starówkę odwiedzam z wewnętrznego musu, pełna naiwności.
Po co pielęgnuję oczekiwania co do starych centrów miast?
Wciąż mam nadzieję, że któreś wywrze na mnie takie wrażenie, jak krakowski Rynek, gdy miałam lat 10. Nie mogę uwierzyć, że z pewnych uczuć się wyrasta.

Poza tym bardzo ciekawią mnie Wasze doświadczenia. Jak uważacie - czy spotkać można jeszcze w europejskich stolicach wyjątkowe starówki? Czym się odróżniają?


Może spodobają Ci się:

30 komentarzy:

  1. Każda jest wyjątkowa - no może poza Rzymem bo mając ich kilka de facto nie ma ani jednej... Wszystko zależy od tego co się lubi. Jak to już nieraz pisałem u siebie na blogu, czy na blogach zaprzyjaźnionych, mamy z żoną zwyczaj takiej jazdy by w jakimś miejscu być wcześnie rano - zatem mamy owe starówki prawie na wyłączność.
    A reszta?
    No cóż powiedzmy tak - nie należy szukać intensywnych przeżyć poza sobą, należy samemu intensywnie przeżywać miejsca w których się jest.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Racja, tylko właśnie w czasie, gdy trzeba się przeciskać, nie można się skupić ;)
      Gorzej, jeśli coraz więcej osób zacznie obierać podobną taktykę.
      Most Karola o 7 rano - bosko:)

      Usuń
  2. Starówki są piękne z samego rana... nie o 08:00, tylko tuż po wschodzie słońca :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie lubię starówek. Za to uwielbiam spacerować wąskimi, uroczymi i pustymi uliczkami :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ładne zdjęcia, ja tam uwielbiam starówki.

    OdpowiedzUsuń
  5. Pięknie tam jest, bez dwóch zdań :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeżeli miałabym wybrać miejsca, które uwielbiam zwiedzać w obcych miastach byłyby to Starówki. Zdecydowanie tak!

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękne miejsce do zwiedzenia ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja też chcę się tam wybrać :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Wygląda naprawdę ślicznie! :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękne miejsce, bez dwóch zdań :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Może i to co zwykle, ale ja to miejsce uwielbiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Piękne zdjęcia można zrobić na starówce. Ja bardzo lubię odwiedzać takie miejsca.

    OdpowiedzUsuń
  13. Starówki to najfajniejsze miejsca do zwiedzania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam takie odczucia :) Prawie wszędzie tak jest :)

      Usuń
  14. Kocham spacery po starówkach;) Świetne miejsca zwłaszcza latem:3

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja ogólnie uwielbiam starówki :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja zazwyczaj unikam takich dużych miast, które są popularnymi destynacjami turystycznymi. Turyści mnie drażnią... nawet, gdy jestem jedną z nich...

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo podoba mi się ten blog. Lubię taką tematykę. Postaram się tutaj częściej zaglądać.

    OdpowiedzUsuń
  18. Czytanie tego bloga to sama przyjemność :) Warto się tu zatrzymać, choćby na chwilę. Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetne zdjęcia. Na pewno zwiedzę to miejsce.

    OdpowiedzUsuń
  20. Starówki zdecydowanie warto zwiedzać. No chyba, że ktoś nie lubi tłumów.

    OdpowiedzUsuń
  21. Pięknie się prezentuje ta starówka :)

    OdpowiedzUsuń
  22. No starówka jak to starówka. Dla mnie za dużo ludzi.

    OdpowiedzUsuń
  23. Oj tam starówka w Krakowie piękna o każdej porze dnia...a najlepiej o 6 rano :)

    OdpowiedzUsuń