Po co podróżować? Travel stalker

/
23 Comments
To dlatego, że coaching nakazuje zadawać sobie odnoszące się do przyszłości pytanie "po co?" miast przeszłościowe "dlaczego?", gdyż tylko to pierwsze może coś zmienić.

-----

Odpowiem w skrócie:

//potem już nie musicie czytać dalej
//żartowałam

ŻEBY ZŁAPAĆ DUCHA.

Jak mawia moja siostra, prawda w oczy boli. Nie interesuję się architekturą, średnio historią, a trekkingiem to już w ogóle. Nie potrzebuję podróżować dla względów przyziemnych - by zrobić fotografie czy postawić stopę na nieznanym dotąd terenie. Potrafię ignorancko przejść obok najwartościowszego zabytku w mieście - przepraszam.

Dotarło do mnie w końcu, że szukam NSE.

Nowych Stanów Emocjonalnych.
Uczuć, odczuwanych po raz pierwszy.

Jak to połączyć z łapaniem duchów?

Otóż: załóżmy, że jadę do Pragi, rodzinnego miasta tego szalonego pisarza, Franza Kafki (tak było). Pomysł na "Proces" świetny - zjawiają się ludzie, nie wiadomo skąd, pojmują nie wiadomo, za co, a bohater im się poddaje. Tak bardzo chcę wiedzieć, co siedziało w głowie autora, że jadę do Pragi (nie bez znaczenia tanie bilety Polskiego Busa). Idę na kirkut żydowski pooglądać jego grób. Krążę po centrum w poszukiwaniu domu, w którym mieszkał. Okna, przez które wyglądał.

Pełen kamieni grób pana Franza

Travel stalker.

Do Meksyku pojadę kiedyś poszukać śladów Fridy. Ta u góry z Lwem Trockim. (hje hje)
Lepiej!

To samo zdarza mi się w przypadku bohaterów fikcyjnych. Na tym polu nie jestem jednak wyjątkowa, bo podróże śladami postaci literackich zdarzają się na porządku dziennym - biura proponują przechadzkę na londyńską Baker Street i w okolice śladami Sherlocka, a wydawnictwa wypuszczają przewodniki po Sztokholmie krok w krok za bohaterami kryminałów Stiega Larssona.


W metrze londyńskim rozgrywał się odcinek przeniesionego do czasów współczesnych serialu "Sherlock". Stalkowałam aktywnie.

Madness? Skądże! Przywiązanie do postaci fikcyjnych dawno zostało uzasadnione.

Podróżując w miejsca, gdzie obracają(li) się ulubieni bohaterowie, wkraczamy do ich uniwersum.

Bristol to już nie statystyczne angielskie miasto przemysłowe, któremu smaczku dodają dzieła Banksy'ego. To miejsce, gdzie Tony wracał do siebie po wypadku, Effy poznała Freddiego i Cooka, a Frankie miewała liczne romanse. To miejsce naznaczone klimatem "Skins", które przez budowane na tym samym planie domki szeregowe i nijakie małe sklepy jawiło mi się bardziej atrakcyjnym niż Londyn. Czujecie irracjonalizm?

A gdyby móc napić się w typowym angielskim pubie, zawsze zapełnionym bohaterami "Shameless"?

http://chatsworthestate.channel4.com/
Wirtualna wycieczka po pubie The Jockey. Naturalny gwar, interakcja z postaciami serialowymi. Dla miłośników serialu - bezcenne!
Sądzę, że w realu już go nie ma, za to można w Anglii poszukać podobnych. Jak ten, choć jest typowo irish:


I siedząc w takim barze, odradzasz świat fikcyjny w sobie. Urealniasz go, a w pewien sposób z ulgą potwierdzasz jego istnienie, uzasadniasz swoje w nim obcowanie.

Żeby łapać historie, odnajdywać w nich subtelne zależności kulturowe i zdumiewać się uniwersalizmem, warto podróżować.

-----

A Wy, po co podróżujecie?



Może spodobają Ci się:

23 komentarze:

  1. Po co? Zależy kto pyta

    OdpowiedzUsuń
  2. O podróżach śladami postaci literackich słyszałem, a ostatnio coraz częściej trafiam na odwiedzanie miejsc gdzie były kręcone kultowe sceny wielu filmów. zapraszam też do mnie.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Zgadzam się ze wszystkim w 100% :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jest miliard powodów po co podróżować ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dokładnie... Ja wprost kocham podróżować...

    OdpowiedzUsuń
  6. Podróżowanie to moja pasja! Nie wyobrażam sobie życia bez tego :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też sobie lubię raz na jakiś czas wyjechać gdzieś :)

      Usuń
  7. Świetny tekst :) Cudnie się czytało :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Mnie tam nie trzeba przekonywać do podróżowania ;D

    OdpowiedzUsuń
  9. Dla mnie podróże to najlepsze co może w życiu być ;D

    OdpowiedzUsuń
  10. Podróże są naprawdę rewelacyjne :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Podróżować po prostu trzeba :D

    OdpowiedzUsuń
  12. No podróże rozwijają i kreują charakter.

    OdpowiedzUsuń
  13. Tak samo uważam. Przede wszystkim podróże rozwijają.

    OdpowiedzUsuń
  14. Dla mnie podróżowanie jest po prostu ciekawe.

    OdpowiedzUsuń
  15. Jak najbardziej warto podróżować. Póki mamy jeszcze na to siły.

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam dokładnie takie samo zdanie. Warto podróżować.

    OdpowiedzUsuń